Veel Gestelde Vragen
1. Welke kosten heb ik bij de aankoop van mijn woning?
Bij het aankopen van een woning dient men rekening te houden met verschillende mogelijke aanschafkosten. Via onderstaande link kun je een indicatie krijgen van deze kosten.
http://www.hoeveelkostmijnhuis.be/rekenmodules/aanschafkosten.html
2. Hoeveel kan ik maximaal lenen voor de aankoop van een woning?
Via onderstaande link kun je te weten komen hoeveel je maximaal kan lenen. Bereken de totale projectkost die voor jou haalbaar is.
http://www.hoeveelkostmijnhuis.be/rekenmodules/leencapaciteit.html
Wenst u een berekening op basis van uw persoonlijke situatie? Rekening houdend met de eigen middelen waarover u beschikt? Klik op ons onderstaande link of contacteer ons hier.
http://www.hoeveelkostmijnhuis.be/rekenmodules/volledige_berekening.html
3. Waarom zijn er zoveel leenformules? Hoe moet ik hieruit kiezen?
De verschillende leenformules met vaste en variabele intrestvoeten kunnen invloed uitoefenen op het door jou te ontlenen bedrag. En dus ook op jouw koopmogelijkheden. Wil je kunnen nagaan welke leenformule voor jou de beste is?
Contacteer ons en wij bezorgen je graag een objectief advies.
4. Wat is de beste periode om mijn advertentie te doen verschijnen?
We registreren verkopen heel het jaar door en de toekomstige kopers of huurders bezichtigen constant de site. Een project van koop of huur neemt tijd om uitgewerkt te worden, het zoeken naar een vastgoed neemt weken soms zelfs maanden. Het is dus belangrijk om aanwezig te zijn op onze verschillende medium zodra uw beslissing genomen is.
5. Welk BTW-percentage is van toepassing bij de aankoop van een bouwgrond?
In de nabije toekomst zal in bepaalde gevallen 21% BTW geheven worden op gronden in plaats van de gekende 10% registratierechten (in Vlaanderen). Deze BTW-heffing zou enkel gelden bij de verkoop van een ‘bouwgrond met een nieuwbouw’ waarbij én de grond én het gebouw van dezelfde persoon gekocht worden. Uiteraard moet het gaan om een gebouw dat nog ‘nieuw’ is volgens de BTW-wetgeving. Dit is vrij ingrijpend, vandaar dat er natuurlijk een heleboel vragen opduiken.
Belangrijk om te weten is dat er op dit ogenblik nog niets definitief gestemd is. Er wordt dan ook druk gelobbyd.
Tot op heden blijft de oude regeling dus van toepassing: bij aankoop van een bouwgrond betaalt u 10% registratierechten (in Vlaanderen). Op de nieuwbouwwoning betaalt u wel 21% BTW. Vermindering hierop is mogelijk in het kader van crisismaatregelen voorgesteld door de regeling.
6. Mag ik mijn huis aan één van mijn kinderen verkopen?
Het antwoord hangt af van de soort verkoop die u in gedachten hebt: met of zonder behoud van vruchtgebruik of lijfrente. Wilt u uw huis met behoud van vruchtgebruik of lijfrente aan één van uw kinderen verkopen, dan beschouwt de wetgever dit als een verdachte verkoop is (art. 918 Burgerlijk Wetboek). Verdacht in die zin dat hij vermoedt dat uw kind u niet betaald heeft en dat u dus eigenlijk een zogenaamde schenking buiten deel van het huis gedaan hebt. Om dit te vermijden - en er dus voor te zorgen dat de verkoop met behoud van vruchtgebruik of lijfrente wel degelijk als een verkoop beschouwd zal worden, niet als schenking- kunt u maar één ding doen: uw andere kinderen bij de verkoop betrekken en hun toestemming laten optekenen in de notariële akte.
Verkoopt u de volle eigendom aan uw zoon (dus zonder behoud van vruchtgebruik of lijf-rente), dan speelt dit wettelijke vermoeden niet. Toch is het ook dan aangeraden een correcte prijs af te spreken.
7. Mijn huis probeer ik privé te verkopen maar dit lukt niet zo. Hoe kan dit?
Er zijn verschillende redenen mogelijk. Hier vindt u een kleine opsomming van punten waar u best rekening mee houdt:
- Eigenaars die een onroerend goed willen verkopen, beginnen daar soms iets te laat en onvoorbereid aan. Ze moeten zich bewust zijn van de nieuwe realiteit. De vastgoedprijzen stegen tussen 2003 en 2007 met zowat 50 procent. Nu is de markt in sommige segmenten aan het vertragen en in andere fors aan het achteruitgegaan. De 'zotte' jaren lijken voorlopig voorbij. De daling van de koopkracht en de aankondiging van een recessie waarvan niemand de omvang kan voorspellen, hebben onvermijdelijk tot een daling geleid van het enthousiasme bij meer dan één kandidaat-koper. De onderhandelingen om een verkoop af te sluiten duren dan ook heel wat langer dan een of twee jaar geleden.
- Als u verkoopt, moet u vermijden een te hoge prijs te vragen. Als een onroerend goed twaalf of vijftien maanden onverkocht blijft, verliest u immers twaalf of vijftien maanden interest op een aanzienlijk bedrag, dat u zonder risico had kunnen beleggen tegen een interest van 3 of 4 procent.
- Sommige eigenaars, die zich bewust werden van de veranderende markttrends, hebben zich net nu er minder kopers zijn ook op de verkoopmarkt begeven. In verschillende regio's en voor sommige types van vastgoed is het aanbod hierdoor nu groter dan de vraag. Denk maar aan het overaanbod van nieuwe appartementen waarvan er op sommige plaatsen te veel werden gebouwd.
- De hedendaagse kopers stellen veel hogere eisen aan het te koop aangeboden vastgoed. In een moeilijke markt en tegenover klanten die veeleisender zijn geworden, wordt de toestand waarin het onroerend goed wordt voorgesteld bijzonder belangrijk. Sommige werken om het gebouw wat op te frissen die niet zoveel kosten, zijn daarom meer dan ooit gerechtvaardigd.
8. Waarom zou ik kiezen voor een vastgoedmakelaar?
Mensen doen vaak een beroep op een makelaar omdat ze zelf te emotioneel betrokken zijn bij een woning. Ze kunnen onvoldoende afstand nemen en redeneren daardoor niet objectief. Bovendien heeft het ook veel met comfort te maken. Een makelaar neemt alle taken over van zowel kopers als verkopers.
Wie een huis wil verkopen, weet dikwijls niet hoe hij dat moet aanpakken. De veelheid aan certificaten, vergunningen en procedures zorgt voor verwarring. Een huis verkopen kan een enorme last zijn. Wij als makelaar stellen u als verkoper op zijn gemak. De administratieve mallemolen hoeft u zelf dus niet te doorploeteren. U moet bij wijze van spreken alleen nog de deur opendoen om potentiële kopers binnen te laten, de rest is voor onze rekening, alle tussenstappen, het opmaken van een dossier, het voeren van publiciteit, het opstellen van de contracten, ...
Daar komt nog bij dat je als verkoper een informatieplicht hebt. Je moet kunnen antwoorden op vragen van potentiële kopers. Een vastgoedmakelaar moet dus een goed adviseur, bemiddelaar én marketeer in één zijn.